woensdag 25 augustus 2010

PADI duiken, 11:58 AM

Daar ben ik dan weer, na lange tijd niet geblogt te hebben.
De laatste 4 dagen waren te vermoeiend om nog eens op internet te gaan. We hebben op Koh Tao namelijk een 3 daagse cursus gehad tot PADI Open Water Diver gevolgd.
Dat betekent 3 dagen lang tot 12 uur leren en informatieve video's kijken over het duiken. Super veel theorie en af en toe echt even lastig. Het leek wel even school.


(ik was moe en ik had het koud)

Elke dag begon om 9 uur met theorie. Je leerde dan uit een dik boek over je apparatuur en hoe je moest bewegen en dergelijke. Om 12 uur eindelijk even pauze. Snel wat eten en weer terug naar de duikschool. Daar gingen we de boot op. Na ongeveer een kwartiertje varen kwamen we op de duikplek aan.
Elke middag had je minimaal een duik. Waarvan op de laatste dag zelfs 2 duiken. Elke dag zaten we op een andere duiklocatie.
Snel je spullen aantrekken en het water in. De duik zelf begon altijd met een paar oefeningen.
Bijvoorbeeld wat je moest doen als je zonder lucht kwam te zitten. Je vraagt dan om een alternatieve luchtbron van je "Buddy" (het maatje waarbij je de hele duik bij moet blijven). Buddy-breathing wordt het genoemd. Of bijvoorbeeld je masker afzetten en je bril weer klaren.

Dan het echte duiken. Door bergen koraal en scholen met vissen kwam je. In het begin super eng omdat je bang was iets aan te raken en het kapot zou maken. Of dat je gebeten werd door een vis of iets dergelijks.


(Dat pak is echt SUPER zwaar!)

De eerste 3 duiken kwamen we maar tot 9 meter omdat Puck niet verder mocht dan 12 meten als Junior. Maar de allerlaatste duik was echt het toppunt. Samen met de duikinstructeur (Pieter) gingen papa en ik langs een berg onder water af. Telkens een meter naar beneden dalen en je oren klaren. Als je onder je keek zag je een zwart gat. Echt mega eng. Totdat Pieter op een gegeven moment naar zijn duikcomputer op zijn horloge wees. Ik keek maar ik zag in het begin even niets. Maar toen zag ik het: we zaten op 18 meten diepte! Wow!
Papa en ik maakte even een vreugde "boks" onder water en al snel gingen we door alle koraal riffen heen. En wat zaten daar toch prachtige vissen! Er zat bijvoorbeeld een mega grote school met vissen. Misschien wel 2000 vissen bij elkaar! We werden helemaal ingesloten. Ook zagen we vaak scholen met barracuda's en een trigger fish. Die trigger fish is best gevaarlijk. Dus daar moesten we voor oppassen. Wat we helaas niet hebben gezien is een walvis haai. Die zaten daar wel maar hebben we niet gezien. Ook schildpadden hebben we niet gezien, die had ik wel willen zien.

Deze hebben we wel gezien:

De witte koraalvlinder. Die hebben we veel gezien.

De papegaai vis. Dit vond ik zo'n lieve vis! Hij heeft een heel lief "lachend" snoetje in het echt. Bij elke lichtinval veranderd hij ook helemaal van kleur. Van neon roze tot geel en groen.

De beroemde kogelvis. Heel eng in het echt.

Het tweekleurige poetsvisje. Die is ook al zo lief! Hij is maar 10 cm groot en hij eet je huid schoon. Dat kietelt heel erg onderwater. Soms zaten er wel 4 op m'n benen!

De vlindervis. Die hebben we vaak gezien.


De wimpelvis. Bekend om zijn kuif voorop zijn hoofd. Die hebben we ook veel gezien.


En dan de allermooiste vis die ik die 3 dagen heb gezien: de blauwgespikkelde pijlstaart rog. Hij zat onder een grote steen. Hij was zo mooi om te zien!

Er zaten natuurlijk meer vissen en aparte koralen onder water maar daar kon ik of de namen of de foto's niet van vinden. Dit zijn een paar vissen die je op Koh Tao vaak tegen komt: klik hier.

Ik heb mijn logboek nu niet bij de hand anders had ik de namen kunnen geven van de koraalriffen waar we zijn geweest. Ik weet er nog maar een uit m'n hoofd en dat was Japanese Garden.

Gelukkig hebben we alle drie onze diploma's gehaald en mogen we trots zeggen dat we een PADI Open Water Diver zijn. Op naar de volgende duiken!

1 opmerking:

  1. Ha Juul
    Wat ziet dat er geweldig uit, maar ik denk wel eng in het begin met die zware fles op je rug. Knap dat jullie alledrie het diploma nu hebben. Kun je voortaan op duikvakantie, hoef je niet zo ver, want schijnbaar kun je op Gozo vlakbij Malta ook mooi duiken en natuurlijk Egypte.
    Jullie resort op Koh Samui ziet er geweldig uit en inderdaad ja dat vliegveld daar,Super!!!.
    Doe de groeten aan de rest van de family en geniet er nog van.

    BeantwoordenVerwijderen